Bernoulliho rovnice kontinuity v praxi

Ukázka z mých chystaných memoárů

Zdá se, že v poslední době chytla některé mé oblíbené bloggery sentimentální nálada, a že s láskou vzpomínají na své dávné zážitky. Já samozřejmě vím, že pravda je jinde. Kdepak sentiment, krize témat! A čím jiným ji překonat, než pěknou, osvědčenou historkou, nejlépe tak starou, že její účastníci již nežijí?

Dnes se s chutí připojím do sentimentálního kroužku. Nejdojemnějším momentem včerejška totiž byla scéna, kdy jsem přišel do trafiky, v prstech zkušeně srovnal z peneženky zmačkaný tiket Sportky a zašveholil: „Krásná slečno, můžete se mi podívat, jestli jsem se náhodou nestal zbohatlíkem?“ Slečna, která zas až tak krásná nebyla, ale já jí zkrátka chtěl udělat radost, si mě pochybovačně změřila (toliko pohledem, aby nedošlo k mýlce), zasunula tiket do terminálu, terminál nanicovatě pípl, ona řekla „Tak nestal“ a já odpověděl nějakou hláškou, která byla natollik cool, že dvě vteřiny poté jsem ji zapomněl. Tak se nedivte, že se nořím do vzpomínek.

Představte si mě, jak mi je asi čtyři nebo pět let. Byl jsem tehdy členem kolektivu maloměstské mateřské školy Slavia. Proč se tak jmenovala, to nevím, ale odmalička fandím Spartě. A ta školka stála v domě, kde za první republiky byl bordel, to jen tak pro úplnost. Ovšem ve zmíněné době jsme tam bordel dělali my, takže snad bylo vše v pořádku.

Vy, kdo mě znáte, jistě víte, že jsem nadobyčej zvídavý. Není to záležitost posledních let, byl jsem takovým už odmalička. Takže i ve školce, pokud jsem si s ostatními zrovna nehrál na pískovišti na bagristu nebo v křovinách u plotu na doktora, jsem dumal nad tajemstvími tohoto světa.

A jednoho dne mě napadlo cosi, co se normálně vyučuje zřejmě až v hodinách fyziky na vyšším gymnáziu. Čistě v rovině teorie jsem řešil problém, jestli, když čůrám, a náhle si přes zdroj čůrání bleskurychle přetáhnu punčocháčky, se čůrání samovolně zastaví. Něco jako princip fotobuňky, když to zjednoduším.

Teoretické bádání ovšem nevedlo k jednoznačným výsledkům. Několik dní jsem se svým problémem trápil, klacíkem do pískoviště načrtával složitá schémata, a když byl výsledek stále zahalen mlhou, pristoupil jsem k experimentu. Pár dalších dní jsem usilovně trénoval bleskurychlé stahování a natahování punčocháčků, a pak už jsem se cítil skvěle připraven a přišel ten den.

Vyčíhal jsem si okamžik, kdy na záchodech nikdo nebyl, postavil se k míse, začal čůrat, a v momentě, kdy by to jistě nikdo nečekal, jsem popadl stáhnuté punčocháčky a natáhnul si je. Zalilo mě příjemné teplo ze splnění intelektuálně i koordinačně obtížného úkolu. Zároveň mě alo zalilo i příjemné teplo poněkud nevhodného původu.

No, co vám budu povídat. Když jsem se vrátil mezi ostatní, sice jsem se usilovně tvářil, jako že se nic nestalo, ale ostudná mokrá skvrna od pasu po kolena byla i pro poloslepé učitelky nepřehlédnutelná.

Od té doby jsem na fyziku zanevřel.

Příspěvek byl publikován v rubrice Přelomové texty a jeho autorem je lobo. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

10 thoughts on “Bernoulliho rovnice kontinuity v praxi

  1. to není pravda, pomatuji si, jak si na jednom koncertě v podobných výzkumech pokračoval… jen jsi použil trochu jinačí materiál k experimentům:-))

  2. Odvážný a inspirující vhled do života fyzikálního experimentátora … dnes večer pokus zopakuji, snad s větším proudem moči dojdu k jiným výsledkům …

  3. enimen: na oltář vědy je třeba přinášet oběti, to ví každý nositel Nobelovy ceny!
    Mamed: základem všeho jsou punčocháčky:-)

  4. Abych neměnil víc proměnných najednou, jakou měly velikost a jak rychle jsi je natahoval?

  5. Mamed: velikost pětiletého děcka, rychlost nejvyšší možná:-)

  6. inu, nebudeme zabíhat do podrobností obětí a raději ani do podrobností oltáře:-))

  7. Rosencrantzi! Guildensterne! (Jen vědět, který…) :o )

  8. tak to je příběh dojemný ve svém důstojném člověčenství!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>