Francouzská spojka

A taky francouzská brzda a francouzský plyn

Fronta na autobus směr maloměsto se táhla stovky metrů do dálky, a protože jsem byl členem jejího konce, neoplýval jsem nadměrně optimistickou náladou. Nezlepšil mi ji ani fakt, že kousek ode mne zastavil peugeot 407, z něj vylezl dobře oblečený muž, rovnal si kravatu a naši skupinu budoucích obyvatel busu se zájmem sledoval.

O lidech, kteří si kupují francouzská auta, si myslím své – kolegové z motoristických magazínů mě už dávno naočkovali přesvědčením, že vlastnictví peugeotu, renaultu nebo citroenu je známkou něčeho mezi podivínstvím a sociopatií.

Ovšem tento muž mě překvapil. Když usoudil, že už má kravatu dostatečně narovnanou, křikl naším směrem: Jedu do Hornického Města, nechcete někdo svézt?

O obyvatelích Hornického Města si myslím ještě horší věci než o majitelích francouzských aut. Po generace je ozařoval uran a dýchali mour a prostě to na nich nechalo stopy. Proto mě nepřekvapilo, že na takto velkorysou nabídku nedokázali zareagovat; jen se po sobě dívali a nejistě krčili rameny, jako kdyby jim v dole náhle chcípnul kanárek.

Zato já jsem reagoval instinktivně. Pán v kravatě ještě za svou větou ani nevymoduloval otazník, když jsem vykročil z řady a se sobě vlastní schopností přesvědčovat lidi k věcem, které dělat nechtějí, jsem vykřikl: Já! Já s vámi pojedu! Ale nejedu do Hornického Města, potřeboval bych na maloměsto, díky!

Peugeotář na chvíli vypadal zaskočeně, ale pak pokrčil rameny, jako že jo, že to není zas taková zajížďka, pokud se tedy nikdo jiný nepřihlásí, a pak říkal ještě něco, ale tomu jsem moc nerozuměl, protože už jsem se uveleboval na jeho zadním sedadle. V ten moment se konečně rozpohybovali i ti nejbystřejší obyvatelé Hornického Města a s dovolením se tedy také vmáčkli, takže nakonec nás v autě bylo i s řidičem pět.

Navzdory tomu cesta utíkala nepoměrně rychleji než v dýchavičné Karose. Jen mě mrzelo, že jsem si nesedl dopředu, protože je přeci slušnost si s tím, kdo vás veze, povídat, a to se ze zadního sedadla dělá špatně. A protože zbylí tři pasažéři nebyli k povídání geneticky uzpůsobeni, cestovali jsme víceméně mlčky.

Odbočka směr maloměsto, pán v kravatě mi dle instrukcí zastavuje před hospodou. Děkuji a pro formu se zeptám, jestli mu můžu přispět na pohonné hmoty. Odpověď mě překvapí – prý ano. Padesátikoruna, kterou jsem v hospodě hodlal rozměnit na dvě piva, mění majitele. Ale chápu to, kdybych měl peugeota, taky šetřím na jiné auto.

A hele, v hospodě sedí kamarád-sklář!

Příspěvek byl publikován v rubrice Přelomové texty a jeho autorem je lobo. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

12 thoughts on “Francouzská spojka

  1. Skvěle napsáno jak stran majitelů francouzských aut, tak stran obyvatel Hornického Města. Congratz, pane kolego, Váš literární talent je pro mě nedostižnou metou.

  2. dalimil: píšu si… podivín:-)
    Marťas: v tom případě si kladete příliš nízké cíle:-) ale děkuji, z chvály jsem živ!

  3. Už to dost dlouhý čas převaluju v hlavě, bojuju s tím, but it cannot be helped.

    Lobo, chci tě.

    U sebe doma.

    V knihovně.

    V kůži.

    Nedalo by se s tím konečně začít něco dělat?!

  4. asTMA: nevím, nějak v poslední době nejsem ve své kůži!

  5. Podivín? Sociopat?Souhlasím s tím, že jsem sociopat. Nicméně, s tím, že mám rád pohodlné cestování a tudíž vlastním Citroen, to nemá nic společného…;)

  6. bud rad ze nechtel zaplatit jinym platidlem! pokud s tebou jely pohledne mlade divky, byl prispevek vyjadren urcite v jinych hodnotach;)

  7. ďobo: propadl jsem chtíči…teď jsem často v pí*i!
    Raven: poslední dobrý citroen byl ten Fantomasův:-)
    psice: naneštěstí se se mnou vzadu mačkali dva nepohlední mladí muži a vepředu seděla paní, kterou by za pohlednou označil jen někdo, kdo nezná význam tohoto slova…

  8. ..a nevšiml sis spézetky? Protože tomu se u nás říká maršrutka.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>